Trainen richting???

Triatlon in tijden van Corona.
Een bijzaak…
Alhoewel!

De gemiddeld triatleet (en ik zit nog een eindje boven het gemiddelde denk ik) is zodanig aan zijn sport verslaafd dat zijn geluk er deels van afhangt. Aangezien andere geluksmakers wegvallen in tijden van quarantaine wordt triatlon (of is het duatlon?) dus extra belangrijk.

Extra belangrijk qua geluksmaker.
Wat minder belangrijk op vlak van “zeer specifiek en tot in de puntjes bepaalde manier om binnen 2 maanden in form klaar te staan voor mij eerste halve triatlon”.

Want die halve triatlon valt waarschijnlijk toch weg…
En er wordt ons aangeraden om net wat minder diep te gaan op training.
Al valt dat laatste nogal mee denk ik voor de (bovengemiddelde) competitieatleet die zijn lichaam goed kent en weet welke trainingen hij al dan niet aankan. Al is té zot doen nu niet nodig! Ook al omdat de eerste wedstrijden toch wat zullen opschuiven.

Hoe zien de komende (trainings)weken er uit?

Aangezien ik er nog volop vanuit ga dat mijn hoofddoel, Ironman Kalmar (15/08), nog niet in gevaar is veranderd er niet heel veel aan de voorbereidingen.

De specifiekere trainingen voor de (waarschijnlijk afgelaste) halve triatlon van Lievegem (16/05) pas ik wat aan.
Op de fiets pas ik weinig aan. Er zullen iets minder blokken inzitten op halve triatlon tempo, maar de blokken op IM tempo behoud ik wel. Daarbij komen er door het wegvallen van de zwemtrainingen nog wat extra rustige kilometers bovenop. Iets waar ik niet rauwig om ben aangezien er in het fietsen nog het meeste progressie te maken is voor mezelf.

Hoe het zwemmen zal voelen binnen x aantal weken zien we dan wel. Ik maak me er weinig zorgen over, probeer in mijn functionele krachttrainingen/blessurepreventie trainingen iets meer zwemspecifieke oefeningen te steken al waren die eigenlijk al uitgebreid aanwezig voor deze crisis.

In het lopen zijn de aanpassingen misschien wel het grootste. Daar keer ik (ook door een klein pijntje aan de enkel) even terug naar de winterbasis. Rustige trage kilometers, af en toe wat aerobe drempeltraining maar al het snelle werk laat ik even achterwege. Aangezien die aanpak me eigenlijk maar zelden in de steek laat heb ik er vertrouwen in dat ik eenmaal het licht op groen staat (corona & enkel) ik snel klaar zal zijn om op wedstrijdniveau te komen.

Globaal ziet mijn trainingsschema voor de komende weken er zo uit (ik werk altijd per twee weken):

Zaterdag: Kortere fietstraining met aerobe blokken + langere run off the bike
Zondag: Lange duurtraining op de fiets
Maandag: Krachtblokken op de fiets
Dinsdag: Korte fiets- of looptraining: Herstel!
Woensdag: Lange duurtraining op de fiets + korte run off the bike
Donderdag: Looptraining met aerobe blokken
Vrijdag: Korte fiets of looptraining: Herstel!
Zaterdag: Lange duurloop
Zondag: Lange duurtraining op de fiets
Maandag: Aerobe blokken op de fiets
Dinsdag: Looptraining met (laag) aerobe blokken
Woensdag: Korte fietstraining: Herstel!
Donderdag: Korte looptraining: Herstel!
Vrijdag: Rust!

Naar dit patroon ben ik een tijdje op zoek geweest maar gebruik ik ondertussen al enkele maanden in volle tevredenheid. Een terugkerend patroon van 14 dagen, met telkens 9 “specifieke” dagen en 5 hersteldagen.
Normaal gezien zit hier net iets minder fietsen in en staan hier nog 3 zwemtrainingen per week in verwerkt.

Maar ook al zit ik hele dagen thuis (dat leven een van een profatleet ligt me wel!) behoud ik mijn vaste structuur.
Op naar Kalmar!
Op naar Corona-vrije trijden!