Challenge Prague, Triathlon

Zes triatlonlessen na zes weken trainen

Een goeie zes weken ben ik aan het trainen richting Praag.
Zes weken met “ups and downs” maar vooral zes geweldig leuke trainingsweken.
Zes leerrijke weken ook waarin ik me elke week ook een beetje meer triatleet voel worden.

Les 1: Luister naar je lichaam!

Een les die ik mezelf al jaren probeer aan te leren maar het is een verdomd moeilijke les.
Ik ben absoluut een overenthousiast verslaafd competitiesporter dat eenmaal een doel gekozen daar 200% voor wil gaan en dan is luisteren naar je lichaam niet altijd even makkelijk. Vooral als dat lichaam je wil laten weten dat je het even rustiger aan moet doen.
Gelukkig heeft dat lichaam de afgelopen weken nog niet veel van die signalen uitgezonden op die irritant opspelende “peroneus longus” na dan. Die spier die vertrekt aan de bovenkant van mijn kuitbeen en eindigt onderaan mijn voet blijft aan beide aanhechtingspunten lichte vormen van ontsteking vertonen. Gelukkig vooral in rust, maar ik zou er toch graag 100% vanaf geraken. Ik probeer in ieder geval naar mijn “peroneus” te luisteren door de looptrainingen nog steeds zeer rustig te houden en vooral driemaal per week mijn oefeningen te doen die ik meekreeg van de kiné.
Om mijn lichaam verder te laten wennen aan deze nieuwe sport houd ik ook de fietstrainingen trouwens nog zeer rustig al voel ik dat mijn fietsbenen stilletjes aan gevormd beginnen worden.

Les 2: Luister naar je zwemtrainer!

Een kleine maand zwem ik nu mee met 3MD, en wat een vooruitgang heb ik al geboekt. Leve de techniektrainingen onder leiding van een trainer die er echt iets van kent en vooral constant aan de kant staat om te kijken of we/ik iets verkeerds doe.
Die kleine maand begeleide zwemtrainingen hebben er alvast voor gezorgd dat ik deze morgen na een training van 3000m (wat voor mij momenteel toch echt wel het maximum is) voor het eerst uit het water kwam met een buik die voor 0,0% opgeblazen was waardoor ik in al mijn enthousiasme direct mijn loopschoenen aandeed en zeer vlot 10km kon gaan lopen.

Les 3: Wees aerodynamisch

Lance Armstrong die als gegoten op zijn tijdritfiets zat, het zijn de beelden waar ik mijn jonge jaren mee opgroeide.
Die fietspositie probeerde ik toen al vaak na te bootsen maar nu ik op mijn gewone koersfiets aerobars heb gemonteerd kan ik eindelijk (min of meer) echt Lance Armstrong gaan naspelen.
En dat fietsen in tijdritpositie is echt een verademing! Aan de zelfde snelheid fietsen maar met 10 hartslagen per minuut minder, wie wil dat nu niet? Mensen met een niet geweldig sterke rug…
Gelukkig beschik ik met dank aan mijn corestability oefeningen en vooral ook met dank aan mijn geschiedenis als niet onaardig getrainde spurter over een sterke rug waardoor een uur of twee in die TT positie zitten absoluut geen probleem vormt.
Om een beetje efficiënt in TT positie te kunnen zitten nog twee tips.
Tip 1: aerobars op een gewone koersfiets? Leuk, maar koop dan wel een extra zadelpen zonder offset zodat je niet telkens vooraan op je zadel moet kruipen.
Tip 2: (Ik hoop dat ik deze tip ooit zelf zal kunnen opvolgen als het budget het toelaat of als BMC/Canyon/Cervelo/Ridley/… me ooit benaderd om me te sponsoren) Koop een triatlon/tijdritfiets! Daar ziet je namelijk echt op zoals het hoort als je 90km/180km in tijdritpositie wil kunnen fietsen.

Les 4: Wees geduldig

Op 282 dagen voor Challenge Praag begon ik aan mijn voorbereiding. Tijd genoeg dus om me deftig voor te bereiden, tijd genoeg ook om soms eens een slechte training te hebben. Die slechte trainingen speelden zich de voorbije weken vooral af in het zwembad. Technisch maakte ik elke training vooruitgang, maar de misselijkheid door de opgeblazen maag verdween naar mijn goesting niet snel genoeg. Maar vandaag het bewijs, wees geduldig en voor je het weet bereik je wat je wil bereiken.
Onder deze wees geduldig wil mezelf alvast waarschuwen dat er ongetwijfeld nog wel eens een terugval komt en dat ik dus nog wel eens geduldig zal moeten zijn.

Les 5: Eet!

Een leuke les die ik geleerd heb in de voorbije maand. Als je  drie keer per week zwemt, drie keer per week fietst en drie keer per week loopt mag je veel eten, heel veel zelfs!
Snel na elke training en als het kan nog een beetje gezond ook, maar vooral, eet genoeg. Koolhydraten, eiwitten na elke training en ja, het vet uit die frieten train ik er ook makkelijk af.

Les 6: Je tenen doen niet veel op een fiets

Ik ben nogal een fan van koppeltrainingen waarbij ik na een fietstraining dus nog snel even ga lopen, maar sinds de temperaturen buiten serieus naar beneden zijn gegaan loopt dit een beetje moeilijker. Mijn tenen zijn namelijk elke training bevroren waardoor ik direct na het fietsen vooral even wil ontdooien.
Leve de overschoenen! Nu alleen nog eens in de winkel geraken om dit uit te testen…

Zes lessen, na zes weken trainen. Ik neem ze alvast mee in de volgende maanden richting Praag.

Als afsluiter…

Mijn “road to Praag” statistieken

  • Zwemmen: 37,1km gewommen
  • Fietsen: 948.7km gefietst
  • Lopen: 101.5km gelopen
  • Nog 240 dagen tot Challenge Prague

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *