Challenge Prague, Triathlon

Start to Swim-Cycle-Run

Week vier van mijn voorbereiding richting Praag is ingegaan, en sinds afgelopen week ben ik opnieuw een echte triatleet (in wording). Mijn voetblessure is voltooid verleden tijd en ik kan vanaf nu dus loop-, fiets-, en zwemtrainingen afwisselen.
In alle drie die sporten voel ik me nog een beetje een “start to …” atleet gezien er nog behoorlijk veel werk aan de winkel is eer ik met een gerust hart aan de start zal staan in Praag.

Als start to swimmer heb ik vorige week alvast een belangrijke stap gezet. Sinds vorige week ben ik namelijk officieel aangesloten bij de plaatselijke triatlonclub 3MD waardoor ik twee keer per week onder begeleiding van een goeie technische trainer mijn trainingen zal kunnen afwerken. Dit zal er hopelijk voor zorgen dat ik sneller en efficiënter wordt in het bewegen door het water, maar vooral dat ik tijdens mijn triatlons van volgend seizoen zonder de opgeblazen maag en serieuze misselijkheid uit het water kom. Na de eerste twee trainingen heb ik er alvast een goed oog op! Door samen met andere atleten te zwemmen ging ik alvast spontaan sneller zwemmen en de paar technische aanwijzingen die ik al kreeg kon ik behoorlijk vlot toepassen. Ik hoop binnen dit een een paar weken/maanden regelmatig eens een zwem-loop koppeltraining te kunnen afwerken als de technische vorderingen hun invloed op de misselijkheid hebben gehad.

Het grootste “start to” gehalte zal ongetwijfeld in mijn zwemtrainingen zitten, maar ik voel me best wel nog een “start to cycle” atleet ook. Ook hier maak ik gelukkig elke week vorderingen in. Eerst en vooral op gezondheidsniveau, want de kniepijn die ik overhield aan mijn enthousiaste eerste ritjes toen ik mijn fiets kocht zijn ondertussen helemaal van de baan. Ook op conditioneel niveau en nog meer op het niveau van kracht-uithouding gaan we er op vooruit. Tijdens mijn eerste weken had ik er namelijk vooral moeite mee om een iets of wat grote versnelling rond te draaien waardoor ik eigenlijk niet vooruitging. Ondertussen draai ik soepel die net wat grotere versnelling rond zonder dat dit veel invloed heeft op mijn hartslag en trapfrequentie waardoor ik veel efficiënter meters maak.
De komende weken en maanden zal ik geleidelijk aan wat zwaardere trainingen invoeren zodat ik naar de versnelling kan evolueren waarop ik de 90km in Praag wil afleggen. Voorlopig beperk ik me nog tot hartslagen onder de 140 zodat er eerst een zo breed mogelijke aerobe basis wordt gelegd.

Mijn laatste “start to” sport is eindelijk weer “start to run”. Ik zie mezelf uiteraard niet als een start to runner, maar gezien de verplichte looppauze van ruim een maand, en mijn goede voornemen om tijdens deze voorbereiding absoluut geen overhaaste progressie te willen maken probeer ik nu echt wel op te bouwen als een (gevorderde) start to runner. De hartslagen blijven ook hier nog onder de 140 slagen per minuut en vooral de kilometers probeer ik traag op te bouwen. In mijn 4e loopje, dat ik zonet afwerkte kwam ik aan 7km en ik plan om nog wel een week of twee onder de 10km te blijven zodat de schokbelasting op mijn voet niet te groot wordt.

Mijn trainingsplan, geeft me nog een goeie 4 weken om van het “start to …” niveau te evolueren naar dat van een “competitieatleet” zodat ik dan aan mijn echte trainingsschema kan beginnen richting de geplande triatlons in 2019.
Dat echte trainingsschema krijgt stilletjes de vorm die ik voor ogen heb, al valt het nog een beetje af te wachten of ik alle trainingen zoals gepland kan afwerken aangezien mijn werksituatie gewijzigd is. Ik heb de (onzekere) wereld van het onderwijs achter me gelaten en ben vanaf heden aan de slag als sportpromotor op de sportdienst van Dendermonde. Een halftijdse job die me momenteel veel ruimte geeft om te trainen, maar uiteraard is het de bedoeling dat ik zo snel mogelijk opnieuw voltijds aan de slag ben.
Of er moet een sponsor opstaan die gelooft dat ik binnen x jaar de Iron Man van Hawaï zal winnen en daar wat geld voor over heeft, kwestie van die topsportdroom die ik al heel mijn leven koester toch niet helemaal los te laten…

“Road to Prague” statistieken

Zwemmen: 13km gezwommen
Fietsen: 437.4km gezwommen
Lopen: 26.7km gelopen
Nog 262 dagen tot Challenge Praag