Challenge Prague, Triathlon

Trainingsweek 1 richting Challenge Praag

De “Road to Prague” is begonnen!
Na twee deugddoende weken rust ben ik deze week aan de trainingen richting Praag begonnen. 

Vermits het vandaag nog 278 dagen is richting de halve triatlon van Praag kan ik gaan voor een rustige opbouw.
Aangezien die rustige opbouw, inclusief luisteren naar mijn lichaam, nogal ontbrak bij het toewerken naar mijn vorige grote doel, de marathon van Rotterdam, wil ik daar deze keer echt mijn werkpunt van maken.

Met behulp van “The triathlete’s training bible” van Joe Friel ben ik volop bezig mijn eigen trainingsplan te maken en de eerste 8 weken in dat plan heb ik 100% uitbesteed aan zeer laagdrempelige trainingen, aan lage intensiteit.
Zo zal tegen 10 december mijn lichaam hopelijk helemaal klaar zijn om aan het eerste echte trainingsblok te beginnen. Hoe mijn trainingsschema richting Praag er specifiek zal uitzien bespreek ik hier later nog eens tijdens een volgende blogbericht.

Eén van de zaken die ik reeds geleerd heb uit  “the triathlete’s training bible” is om op voorhand zeer duidelijke en meetbare doelen op te stellen, en vooral om bij die doelstellingen de huidige beperkingen te noteren zodat je gericht naar deze doelen kan werken.

De twee doelen die ik opstelde voor deze winter zijn de volgende:

  • 1,9km kunnen zwemmen in minder dan 35′ (1’45″/100m)
  • 10km kunnen lopen in minder dan 40′ tijdens een 1/4e of OD triatlon.

Een loopdoel en een zwemdoel, maar eigenlijk zijn het twee zwemdoelen.
Mijn zeer matige loopproeven tijdens mijn vorige triatlons zijn namelijk helemaal te danken aan mijn opgeblazen maag met dank aan mijn belabberde zwemtechniek/ademhalingstechniek.
Om deze twee doelen te bereiken heb ik dan ook besloten om me aan te sluiten bij de plaatselijke triatlonclub (3MD) zodat ik op zeer regelmatige basis zwemtrainingen kan afwerken onder begeleiding van een goede trainer zodat die belabberde techniek er met hopelijk rasse schreden op zal vooruitgaan.

Mijn derde doel is, uiteraard, de tijd die ik wil behalen op mijn halve triatlon.
De tijd die ik daar nu, negen maanden op voorhand, heb opgeplakt is 5uur.
Momenteel lijkt me dat een uitdagend maar haalbaar doel, en stiekem hoop ik er nu al op dat ik dat doel nog zal kunnen bijstellen in de komende maanden. Maar aangezien we nog 278 dagen verwijderd zijn van dat doel wil ik er nu vooral nog niet te veel mee bezig zijn.

De eerste opdracht nu is om mijn lichaam klaar te stomen om deze winter en volgend voorjaar stevig te kunnen trainen zonder blessures.
Mijn trainingsweek zag er deze week dan ook als volgt uit:

  • Maandag: Fietsen – 35km/1u12′ herstel (Z1) + 20′ lenigheid, stabilisatie en foamroll
  • Dinsdag: Rust (Geen tijd)
  • Woensdag:
    • Ochtend: Fietsen – 66km/2u12′ duurtraining (Z2)
    • Avond: Zwemmen – 2000m duurtempo (39′) + 20′ lenigheid, stabilisatie en foamroll
  • Donderdag: Rust (Geen tijd)
  • Vrijdag: Fietsen – 29km/1u02′ herstel (Z1) + 30′ lenigheid, stabilisatie en foamroll
  • Zaterdag: Zwemmen – 500m los (9’42”) – 8x100m techniek drills – 500m los (9’43”)
  • Zondag:Fietsen – 32.2km/1u in tijdritpositie (Z2)

Zoals je kan zien staan er voorlopig nog geen looptrainingen op de planning. Door een stom ongelukje tijdens het voetballen ben ik al even op de sukkel met mijn voet, maar de behandeling die de dokter deze week opstartte lijkt aan te slaan en ik heb er dan ook vertrouwen in dat ik over enkele weken weer aan het lopen zal zijn. Aangezien het lopen veruit mijn beste discipline is kan het ook geen kwaad dat de focus voorlopig vooral op het zwemmen en fietsen ligt.

Op naar trainingsweek twee nu!

Zoals in de aanloop naar mijn marathon zal ik ook deze keer proberen om mijn trainingsstatistieken bij te houden.

“Road to Prague” statistieken:

  • Zwemmen: 3.8km gezwommen
  • Fietsen: 162.3km gefietst
  • Lopen: 0km gelopen
  • Blessurepreventie: 1u10 core stability + lenigheid
  • Nog 278 dagen tot Challenge Praag

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *