Atletiek, Marathon, Marathon Rotterdam 2018

Halve Marathon Donkmeerloop

Foto: Sarina Balcaen

De halve marathon tijdens de Donkmeerloop.
Mijn eerste echte test richting Rotterdam marathon!

Al mag je test eerder zien als een ‘beginnerstest’. Vijf maanden voor mijn eerste marathon en de volle 46 dagen na mijn eerste pijnvrije loopje was het tijd om eens te kijken waar we na 4 degelijke trainingsweken stonden.

Plaats van dit gebeuren: Het Donkmeer te Berlare. Tijdens deze “mooiste halve” zoals de organisatie hun halve marathon aankondigt mochten we 4 rondjes lang langs de oevers van het Donkmeer en de Nieuwdonk lopen. Grindpaadjes en verharde stroken wisselden elkaar af maar over het algemeen was het een vlot te belopen parcours.

Doel van de dag: Kilometers van 3’40” lopen en kijken hoe lang we dit konden aanhouden. Die 3’40” per kilometer bepaalde ik aan de hand van 5x2000m trainingen die al een paar keer op het programma stonden de voorbije vier weken. Deze werkte ik meestal af aan een tempo van 3’45”, maar voeg daar het geweldige hormoon adrenaline aan toe en 3’40” leek me een strak plan.

Resultaat: 1u19″36 en een 10e plaats. 3’42” per kilometer volgens mijn horloge, 3’46” per kilometer als het een effectieve halve marathon was. En dat brengt ons direct bij de eerste les van de dag.

Lessen van de dag: 

  • Les 1: Vertrouw niet al te veel op je horloge!
    Ik wou absoluut aan een constant tempo lopen en liep dan ook 15 kilometer aan een volgens mijn horloge quasi perfect tempo van 3’40” per kilometer.
    Verrassing na 15 kilometer toen ik aan de laatste ronde begon. Mijn horloge vond dat ik al een halve kilometer verder zat dan ik in werkelijkheid zat. Gevolg: Geen 1u18″00 zoals gehoopt maar wel 1u19″36 op de uitslag.
    Wie is er het meest correct, mijn horloge of de organisatie. Ik weet het niet en op zich maakt het ook niet te veel uit maar het is wel een goeie les wanneer ik over 5 maand op een wel exact uitgemeten parcours loop door Rotterdam.
  • Les 2: Kilometers malen!
    Tot kilometer 16 a 17 liep alles zeer vlot waarna ik het twee kilometer zeer moeilijk kreeg. Niet verwonderlijk gezien de beperkte voorbereiding en het feit dat mijn gemiddelde training inclusief in en uitlopen toevallig 16 a 17 kilometer lang is. Maar tegelijk dus ook een goeie les. Als ik in Rotterdam de man met de hamer niet wil tegen komen (als dat al mogelijk is) zal ik veel kilometers moet malen. De weektotalen zullen van de 70 kilometer die ze nu zijn richting 100 en meer moeten en de tempo’s die nu voornamelijk 5x2000m zijn zullen naar heel wat langer moeten.
  • Les 3: Ik heb nog veel te leren!
    Part 1: Braaf kilometers van 3’40” lopen volgens je horloge is leuk maar ook wel een beetje naiëf als je daarom een mooi groepje laat lopen waar ik misschien wel 20 kilometer uit de wind had kunnen zitten. Gevolg, ik liep minstens 18 van de 21 kilometer alleen of met nog één iemand in mijn spoor die helaas niet de mogelijkheid had om over te nemen.
    Part 2: Omdat ik zo veel schrik had van steken/krampen durfde ik gedurende heel de wedstrijd geen bevoorrading aannemen. Een halve marathon zonder eten en drinken overleef je nog net, een marathon uiteraard niet… Werk aan de winkel dus!
  • Les 4: Ik ben goed bezig!
    ‘Zelfstoef’ moet soms al eens kunnen en eigenlijk ben ik best wel tevreden over deze eerste test. 46 dagen na mijn eerste loopje sinds mijn overbelastende avontuur op de dodentocht al een dergelijk resultaat neerzetten geeft me absoluut vertrouwen en motivatie om van mijn eerste marathon een succesverhaal te maken.
    2u48′ lijkt een absoluut haalbaar doel en opschuiven richting 2u40′ een niet onmogelijke droom.

Terug aan het trainen nu!

Uitslag

 

Road to Rotterdam statistieken:

  • 403km gelopen
  • 28 trainingen
  • 2 wedstrijden
  • 157 dagen tot Rotterdam