Atletiek, Marathon, Marathon Rotterdam 2018

Zo scherp als een mes

Proberen afvallen voor de marathon of niet?
Hoe minder kilo’s ik 42 kilometer lang moet meesleuren hoe sneller ik de finish zal bereiken, toch?

Sinds ik me inschreef voor de marathon van Rotterdam speelde ik met het idee om een paar kilootjes te verliezen.
Chris Froome is het bekendste voorbeeld uit de sport. Hoe minder je weegt hoe sneller je kan fietsen/lopen. Al zeker wanneer de inspanning lang duurt en aan een hoge intensiteit moet gebeuren.

Tijd dus om de Chris Froome in mezelf boven te halen en eens te bekijken of ik er tegen 8 april 2018 ook wat kilo’s kan afkrijgen.
Oké, iets minder fanatiek dan Froome maar toch…
Ik ben een competitiebeest en wil er dus alles aan doen om die 42,195km zo snel mogelijk te kunnen afleggen.

Ik trok dus richting Energy Lab om er een analyse van mijn lichaamssamenstelling te laten uitvoeren.
Dit voeren ze bij Energy Lab uit aan de hand van een DXA scan. Zo een scan wordt in ziekenhuizen gebruikt om de botdensiteit te testen, maar je kan er dus ook je vetvrije massa en vetmassa op een zeer nauwkeurige manier mee bepalen.
Nog een voordeel van deze scan is dat je er een eventueel onevenwicht in vetvrije massa (en dus ook spiermassa) tussen je linker- en rechter lichaamshelft mee kan bepalen.

Na een paar minuten onder de scan te hebben gelegen kreeg ik mijn toch wel verrassende resultaten.

Mijn vetpercentage: 6,5%



Ik wist op voorhand wel dat ik relatief scherp stond maar zo een ‘scherp’ resultaat had ik niet direct verwacht.
Veel afvallen zal er dus niet meer inzitten in de komende 160 dagen.
Door het minder explosieve trainingswerk zal ik vermoedelijk nog wat spiermassa verliezen maar aan het vetpercentage zal ik dus zo weinig mogelijk veranderen.

Opdracht voor de komende maanden. Evenveel blijven eten!
Iets gezonder mag zeker maar het aantal calorieën moet ik dus zeker niet aanpassen.
Dat iets gezonder mag trouwens redelijk letterlijk genomen worden.
Ik heb die 6.5% namelijk niet bepaald te danken aan mijn zeer gezonde levensstijl.
Te veel vlees, te weinig groenten en fruit… Koekjes wanneer ik er zin in heb…
Ik lijk dus vooral geluk te hebben dat ik aanleg heb voor een beperkt vetpercentage.
Al heb ik natuurlijk ook wel een paar gezonde leefgewoontes.
Frisdrank en alcohol vind je hier niet in de koelkast!

Samenvattend kan ik zo analyse van de lichaamssamenstelling zeker aanraden.
Met dank aan de test zal ik de komende maanden alvast niet nutteloos proberen vermageren, maar kan ik me wel focussen op wat gezonder eten en nog een interessant extraatje… Ik kwam ook te weten dat ik als gevolg van het jarenlang rondjes draaien op de piste een verschil in vetvrije massa heb van 10% tussen mijn rechter- en linkerbeen.

Op naar de halve marathon van 1 november te Berlare nu! Hopelijk is de wat te zwaar uitgevallen strandloop van afgelopen weekend tegen woensdag volledig uit de benen en dan gaan we voor een zeer mooie eerste specifieke marathontest.

Road to Rotterdam statistieken:

  • 27 trainingen
  • 1 wedstrijd
  • 377.8km gelopen
  • 160 dagen tot Rotterdam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *